36 Mois

CDD Doctorant : Influence de la Navigation FLUviale sur l’Environnement – Étude numérique et expérimentale des ondes de batillage de leurs impacts sur les berges

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Annonce 2023-001-NM-DFTC A l’Université de Poitiers, au sein du Laboratoire Pprime – UPR3346, cette offre d’étude doctorale entre dans le cadre du projet INFLUE, Influence de la Navigation FLUviale sur l’Environnement, financé par l’ANR, l’Agence Nationale pour la Recherche, dans lequel 5 partenaires sont engagés : l’Institut PPRIME (CNRS-Université de Poitiers), le laboratoire Roberval (Université Technologique de Compiègne), le CEREMA, l’Établissement Public Territorial des Bassins Saône et Doubs et VNF (Voie Navigable de France).

Annonce 2023-001-NM-DFTC.

A l’Université de Poitiers, au sein du Laboratoire Pprime – UPR3346, cette offre d’étude doctorale entre dans le cadre du projet INFLUE, Influence de la Navigation FLUviale sur l’Environnement, financé par l’ANR, l’Agence Nationale pour la Recherche, dans lequel 5 partenaires sont engagés : l’Institut PPRIME (CNRS-Université de Poitiers), le laboratoire Roberval (Université Technologique de Compiègne), le CEREMA, l’Établissement Public Territorial des Bassins Saône et Doubs et VNF (Voie Navigable de France).

CALLUAUD Damien - Contacter
PINEAU Gerard - Contacter
Institut P’ (UPR CNRS 3346, Université de Poitiers, ISAE - ENSMA)
Département Fluides, Thermique, Combustion
Equipe HYDÉE HYDrodynamique et Écoulements Environnementaux

IMPORTANT : Votre candidature est adressée impérativement à l'attention de Damien CALLUAUD, Professeur des Universités à l'adresse suivante : damien.calluaud@univ-poitiers.fr (contact : +33 (0)5 49 49 69 43)
Vous devez déposer une lettre de motivation et un CV à jour.
- Responsables scientifiques : Damien CALLUAUD et Gérard PINEAU
- Début de publication : 05/10/2023 09:00
- Date de fin de publication : 29/10/2023 23:59

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12 months

POST-DOC (M/F) - Control by Machine Learning of bluff body wakes

At the CNRS-Laboratory PPRIME, based at the Futuroscope, this post-doctorate position is part of the French ANR COWAVE program between the laboratories PRISME in Orleans, Pprime in Poitiers, LHEEA in Nantes and the PSA automotive industry. This Post-Doc position concerns the Pprime contribution to the COWAVE project which aims the experimental exploration of closed-loop wake control strategies with mobile flaps in a water tunnel facility. Three-dimensional bluff-body wakes generate pressure drag and side forces and thus contribute significantly to the fuel consumption and pollutant emission of road vehicles. Despite this crucial impact and the numerous attempts to reduce harmful environmental effect of bluff body wakes by flow control it is still unclear what is the most efficient control strategy! In this context, the ANR project COWAVE addresses two fundamental aspects of wake control: - First, what kind of actuators are most efficient? While most closed-loop control strategies use viscous entrainment effects to actuate the shear layers in the wake, the exploitation of pressure forces produced by mobile deflectors could be an interesting alternative to be tested. - Second, for the implementation of closed-loop control, we want to test if control strategies obtained by machine learning techniques allow to obtain better efficiency and robustness than the more classical model-based approaches? The proposed Post-Doc position is part of the French ANR COWAVE program between the laboratories PRISME in Orleans, Pprime in Poitiers, LHEEA in Nantes and the PSA automotive industry. This Post-Doc position concerns the Pprime contribution to the COWAVE project which aims the experimental exploration of closed-loop wake control strategies with mobile flaps in a water tunnel facility. APPLY Follow link / Application Deadline : 12 March 2021 https://bit.ly/3qDG6Ml