Dans de nombreuses applications comme les confluences de rivières, les déversements de canal d’amenée ou des ouvrages plus spécifiques comme les passes à poisson, les jets débouchant dans un écoulement transverse sont des écoulements caractéristiques générant des structures tourbillonnaires et des déviations d’écoulement, mais il existe peu de règle de dimensionnement dans les écoulements à surface libre pour connaître leur pénétration et leur signature dans l’écoulement principal. Dans le cadre des activités avec l’Office Français de la Biodiversité et du pôle éco hydraulique OFB/IMFT/Pprime, nous cherchons à définir ces critères de dimensionnement.
Le sujet de stage concerne la mécanique des fluides fondamentale et les interactions entre un jet et un écoulement transverse pour des écoulements à surface libre. L’étudiant devra tout d’abord, à partir de la littérature et de l’analyse par similitude, définir les grandeurs
caractéristiques de ce type d’écoulement en partant des applications réelles et des mesures de terrain (figure 1). À partir de ces dimensions caractéristiques, il cherchera ensuite à simuler à partir du code de calcul StarCCM+ des configurations canoniques pour comprendre notamment l’effet du rapport de quantité de mouvement et les trajectoires de tels jets.
Ce travail se poursuivra en septembre 2024 dans le cadre d’une thèse.
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CDD Technicien-ne électronicien-ne - 12 Mois - Catégorie B
POST-DOC (M/F) - Control by Machine Learning of bluff body wakes
At the CNRS-Laboratory PPRIME, based at the Futuroscope, this post-doctorate position is part of the French ANR COWAVE program between the laboratories PRISME in Orleans, Pprime in Poitiers, LHEEA in Nantes and the PSA automotive industry. This Post-Doc position concerns the Pprime contribution to the COWAVE project which aims the experimental exploration of closed-loop wake control strategies with mobile flaps in a water tunnel facility. Three-dimensional bluff-body wakes generate pressure drag and side forces and thus contribute significantly to the fuel consumption and pollutant emission of road vehicles. Despite this crucial impact and the numerous attempts to reduce harmful environmental effect of bluff body wakes by flow control it is still unclear what is the most efficient control strategy! In this context, the ANR project COWAVE addresses two fundamental aspects of wake control: - First, what kind of actuators are most efficient? While most closed-loop control strategies use viscous entrainment effects to actuate the shear layers in the wake, the exploitation of pressure forces produced by mobile deflectors could be an interesting alternative to be tested. - Second, for the implementation of closed-loop control, we want to test if control strategies obtained by machine learning techniques allow to obtain better efficiency and robustness than the more classical model-based approaches? The proposed Post-Doc position is part of the French ANR COWAVE program between the laboratories PRISME in Orleans, Pprime in Poitiers, LHEEA in Nantes and the PSA automotive industry. This Post-Doc position concerns the Pprime contribution to the COWAVE project which aims the experimental exploration of closed-loop wake control strategies with mobile flaps in a water tunnel facility. APPLY Follow link / Application Deadline : 12 March 2021 https://bit.ly/3qDG6Ml