24 Mois

Théories de la navigation fluviale en milieu confiné

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CDD Chercheur/Post-Doctorat

Le CNRS, au sein de l’Institut Pprime, sur le site du Futuroscope, dans le cadre d’un projet en collaboration avec Les Voies Navigables de France (VNF) et le Laboratoire de Mathématiques et Applications (LMA) de Poitiers, recrute un(e) Chercheur/PostDoctorant(e) théoricien (ne) afin d’étudier la navigation en milieu confiné. L’enjeu est de reprendre les travaux théoriques sur les effets de confinement hydraulique et ondulatoire pour un bateau fluvial en interaction avec l’ouvrage (typiquement un canal à forme trapézoïdal).

Au sein de l’équipe de recherche Curiosity (https://pprime.fr/la-recherche/fluides-thermique- combustion/curiosity/), les partenaires souhaitent, par exemple, déterminer la vitesse critique du bateau correspondante à l’apparition des phénomènes hydrauliques de confinement qui se traduisent par un courant de retour autour de la carène du navire, une variation du niveau du plan d’eau, une modification de la résistance à l’avancement du navire en fonction de la géométrie de la voie d’eau, de sa rugosité de la pente ou de la présence d’un courant, des caractéristiques d’architecture naval du bateau comme le coefficient de bloc ou les frottements sur la carène.

Germain ROUSSEAUX - Contacter
Chasseneuil du Poitou - Site du SP2MI
Date d'embauche prévue : 1er octobre 2023

Les candidats doivent impérativement postuler sur le site : https://emploi.cnrs.fr/
=> https://emploi.cnrs.fr/Offres/CDD/UPR3346-NADMAA-085/Default.aspx?lang=FR

Début de publication : 14/06/2023 09:00
Date de fin de publication : 05/07/2023 23:59

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12 months

POST-DOC (M/F) - Control by Machine Learning of bluff body wakes

At the CNRS-Laboratory PPRIME, based at the Futuroscope, this post-doctorate position is part of the French ANR COWAVE program between the laboratories PRISME in Orleans, Pprime in Poitiers, LHEEA in Nantes and the PSA automotive industry. This Post-Doc position concerns the Pprime contribution to the COWAVE project which aims the experimental exploration of closed-loop wake control strategies with mobile flaps in a water tunnel facility. Three-dimensional bluff-body wakes generate pressure drag and side forces and thus contribute significantly to the fuel consumption and pollutant emission of road vehicles. Despite this crucial impact and the numerous attempts to reduce harmful environmental effect of bluff body wakes by flow control it is still unclear what is the most efficient control strategy! In this context, the ANR project COWAVE addresses two fundamental aspects of wake control: - First, what kind of actuators are most efficient? While most closed-loop control strategies use viscous entrainment effects to actuate the shear layers in the wake, the exploitation of pressure forces produced by mobile deflectors could be an interesting alternative to be tested. - Second, for the implementation of closed-loop control, we want to test if control strategies obtained by machine learning techniques allow to obtain better efficiency and robustness than the more classical model-based approaches? The proposed Post-Doc position is part of the French ANR COWAVE program between the laboratories PRISME in Orleans, Pprime in Poitiers, LHEEA in Nantes and the PSA automotive industry. This Post-Doc position concerns the Pprime contribution to the COWAVE project which aims the experimental exploration of closed-loop wake control strategies with mobile flaps in a water tunnel facility. APPLY Follow link / Application Deadline : 12 March 2021 https://bit.ly/3qDG6Ml