Séminaire FTC: L’inégalité diurne dans la baie du Mont-Saint-Michel : impact sur la dynamique des ressauts de marée et sur les archives sédimentaires

Lucille Furgerot

Le projet ANR Mascaret (2011 à 2015) a permis, entre autres, d’instrumenter le mascaret dans la baie du Mont-Saint-Michel. Cette baie hypertidal très étudiée dans sa partie externe pour des problématiques d’envasement reste peu connue dans sa partie interne. La dernière campagne de terrain menée dans l’estuaire interne de la Sée sur un cycle de marée semi-mensuel (14 jours), a fourni un set de données complet sur l’évolution des ressauts de marées en fonction du marnage et de leur impact sur le transport sédimentaire. Le couplage de ces données avec quelques observations récentes d’enregistrements sédimentaires met en évidence une amplification de l’inégalité diurne pouvant altérer la lecture des archives sédimentaires.

Légende :

a.Localisation du site d’étude (rectangle rouge); b.Lecture d’une coupe sédimentaire de berge. Chaque doublet (d1 à d9) représente le dépôt sédimentaire lors d’une seule phase de flot (1 doublet = 1 marée) ; c.Evolution de la hauteur d’eau (en rouge) et de la concentration en matières en suspension sur le fond (points noirs) et à 40 cm au-dessus du fond (points bleus), pour 4 marées successives. a.B. = above the bottom; TR = marnage externe mesuré à St Malo.

Séminaire FTC: Présentation du Centre de Recherche Acoustique – Signal – Humain Campus B-17, Université de Poitiers – Philippe Micheau

Depuis 1997, Philippe Micheau est professeur de mécatronique au département de génie mécanique de l’Université de Sherbrooke (UdeS, Québec, Canada) et membre du réputé Groupe d’Acoustique de l’UdeS (GAUS). Il possède une expertise en mécatronique, en contrôle actif de bruits et vibrations, méthodes d’inspection ultrasonore et en ventilation liquidienne (89 articles, 10 brevets). Il a collaboré à de nombreux projets de recherche académique et industriel, nationaux et internationaux dans le domaine de l’acoustique et du médical. En 2018, après 18 ans de recherche sur la technologie Inolivent de ventilateur liquidien, il a co-fondé la compagnie Orixha (France) pour transférer ce traitement innovant dans les hôpitaux. Depuis 2020, il dirige le Centre Recherche Acoustique-Signal-Humain (CRASH-UdeS).

Le Centre Recherche Acoustique-Signal-Humain (CRASH-UdeS) fondé en 2020 est reconnu comme l’un des 23 Centres de recherche de l’Université de Sherbrooke. Il regroupe 18 professeures et professeurs sur 3 facultés (génie, école de musique, et physiologie),  plus de 60 étudiants et 10 professionnels de recherche. Il est reconnu pour l’excellence de ses activités et comme un espace privilégié où les étudiantes et étudiants des cycles supérieurs peuvent mener leur projet de recherche. Il vise à offrir un environnement de recherche diversifié, inclusif et équitable pour tous ses membres. Le CRASH-UdeS gère l’ensemble de son infrastructure majeure (salle anéchoïque, salle réverbérante, soufflerie anéchoïque) et de son équipement (vibromètre laser 3D, système d’acquisition multi-canaux, réseaux de microphones), via la Plateforme d’Instrumentation Mécanique de l’UdeS (PIMUS) reconnue et appuyée financièrement par la Faculté de Génie de l’UdeS. Au sein du CRASH-UdeS, le Groupe d’Acoustique de l’Université de Sherbrooke (GAUS), fondé en 1984, est un regroupement de 6 professeurs constituant le groupe académique en acoustique le plus réputé au Canada. En 2017, il a établi un partenariat avec plusieurs laboratoires d’acoustique réputés à Lyon et au Mans en France pour la création d’un Laboratoire International Associé (LIA) Jacques-Cartier en acoustique, qui a été approuvé par le Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS, France).

Centre de recherche acoustique-signal-humain de l’Université de Sherbrooke – Université de Sherbrooke (usherbrooke.ca)

Séminaire FTC: Upscaling, connectivity, percolation: a case study in 2D and 3D random binary media – Alejandro Boschan

Abstract: Effective or equivalent petrophysical properties obtained in the upscaling process strongly depend on the connectivity of the more conductive components (facies).

This is why a lot of effort has been devoted to characterize this connectivity, and quantify its impact on flow and transport. In this talk, we’ll discuss a numerical study over the influence of connectivity on the equivalent hydraulic conductivity (Keq) of binary media samples with different connectivity structures, using some concepts from percolation theory.

We will show that the influence of a connectivity structure on Keq is different in 2D than in 3D. Also, we will show that, in both cases, any influence of connectivity on Keq is well accounted for simply by a shift in the percolation threshold, which suggests that Keq is controlled mainly by the proximity to percolation.

Dr.Alejandro Boschan
Grupo de Medios Porosos, Facultad de Ingeniería, UBA
http://web.fi.uba.ar/~abosch/ <http://web.fi.uba.ar/~abosch/>

Séminaire FTC: Scale-by-scale turbulence energy in non-homogeneous turbulence – john-christos Vassilicos

Abstract: A theory of non-homogeneous turbulence is developed and applied to boundary-free shear flows. The theory introduces assumptions of inner and outer similarity for the non-homogeneity of two-point statistics, and predicts power-law scalings of second-order structure functions that have some similarities with but also some differences from Kolmogorov scalings. These scalings arise as a consequence of these assumptions, of the general interscale and interspace energy balance, and of an inner–outer equivalence hypothesis for turbulence dissipation. They reduce to the usual Kolmogorov scalings in stationary homogeneous turbulence. Comparisons with structure function data from three qualitatively different turbulent wakes provide support for the theory’s predictions but also raise new questions for future research.

https://lmfl.cnrs.fr

https://lmfl.cnrs.fr/perso/christos-vassilicos-home/

Séminaire – Mécanique des fluides et aéronautique dans la première moitié du 20e siècle : enjeux scientifiques, industriels et culturels François Charru

Mécanique des fluides et aéronautique dans la première moitié du 20e siècle : enjeux scientifiques, industriels et culturels
François Charru
Institut de mécanique des fluides de Toulouse – Université de Toulouse

L’aéronautique française a connu dans la première décennie du 20e siècle un essor fulgurant, porté par de généreux mécènes privés et par un enthousiasme populaire considérable. Mais cette aéronautique décline dans l’entre-deux-guerres, faute de savoir s’organiser en véritable industrie. Un ministère de l’Air est créé en 1928 afin de redresser la situation. Son énergique directeur technique, Albert Caquot, lance alors un ambitieux programme en faveur de la mécanique des fluides, avec la création de quatre instituts et cinq centres d’annexes d’enseignement — dont un à la faculté des sciences de Poitiers. Ce programme, par son ampleur et sa hauteur de vue, constitue une première politique nationale pour la recherche scientifique et préfigure la création ultérieure des grands organismes nationaux de recherche.

Du côté scientifique, la possibilité même de l’envol mécanique d’un « plus lourd que l’air » a longtemps divisé les savants, et l’évidence de sa réalisation par d’intrépides aventuriers suscite des controverses. La théorie de la couche limite de Ludwig Prandtl, à Göttingen, ne sera ainsi acceptée en Angleterre qu’au milieu des années 1920. Un autre domaine se développe alors en Allemagne et en Angleterre, en liaison avec la mécanique statistique : l’étude des écoulements turbulents. Comment les nouvelles théories, qui réconcilient l’hydraulique des ingénieurs avec la mécanique « rationnelle », ont-elles été reçues en France ? Quelles ont été les contributions françaises ? Quel a été l’effet des moyens considérables investis par le ministère de l’Air ? Le séminaire présentera cette histoire dans ses dimensions scientifiques, industrielles et culturelles, en y situant plus particulièrement la mécanique poitevine.

https://www.imft.fr

https://www.imft.fr/annuaire/charru-francois/

Webinaire – Theoretical and numerical analysis of the evaporation of mono- and multicomponent single fuel droplets_ _Alejandro Millán-Merino, Eduardo Fernández-Tarrazo and __Mario Sánchez-Sanz

Mario SANCHEZ SANZ
mssanz@ing.uc3m.es

Associate Professor
Fluid Mechanics Research Group
Universidad Carlos III de Madrid

_Title: Theoretical and numerical analysis of the evaporation of mono- and multicomponent single fuel droplets_

_Alejandro Millán-Merino, Eduardo Fernández-Tarrazo and __Mario Sánchez-Sanz _

Single fuel droplet vaporization, with special attention to the case of ethanol, is considered in this study. First, we showed, using an order-of-magnitude analysis and detailed unsteady simulations, that the commonly used quasi-steady assumption is not suitable for an accurate description of the liquid phase during the evaporation process. Second, we demonstrated that an increase in the relative importance of radiation explains the departures of the evaporation rate from the d2-law observed experimentally when sufficiently large droplets – initial radius above 0.25 mm – evaporated in ambient temperatures around 800 K. The multicomponent formulation included here, in which the physical properties of both liquid and gas phases depend on the concentration of the different species involved, was validated by comparing our numerical results with experimental data of ethanol, _n_-heptane, ethanol-water and _n_-dodecane-_n_-hexadecane droplets available in the literature. Because of its technological relevance, we dedicated special attention to the effect of the droplet water content and ambient humidity on the evaporation time of ethanol droplets. Our computations showed higher vaporization rates with increasing ambient humidity as a consequence of the extra heat generated during the condensation of moisture on the droplet surface.

Webinaire FTC: Using Scale Modelling to Assess the Prehistoric Acoustics of Stonehenge, Trevor Cox

With social rituals usually involving sound, an archaeological understanding of a site requires the acoustics to be assessed. This talk details how this can be done with acoustic scale models. Scale modelling is an established method in architectural acoustics, but it has not previously been applied to prehistoric monuments. The Stonehenge model described here allows the acoustics in the Late Neolithic and early Bronze Age to be quantified and the effects on musical sounds and speech to be inferred. It was found that the stone reflections create an average mid-frequency reverberation time of (0.64 ± 0.03) seconds and an amplification of (4.3 ± 0.9) dB for speech.
The model has a more accurate representation of the prehistoric geometry, giving a reverberation time that is significantly greater than that measured in the current ruin and a full-size concrete replica at Maryhill, USA. The amplification could have aided speech communication and the reverberation improved musical sounds. How Stonehenge was used is much debated, but these results show that sounds were improved within the circle compared to outside. Stonehenge had different configurations, especially in terms of the positions of the bluestones. However, this made inaudible changes to the acoustics, suggesting sound is unlikely to be the underlying motivation for the various designs.

Webinaire FTC: Internal wave crystals, Séverine Atis.

Geophysical fluids such as the ocean and atmosphere can be stratified: their density depends on the depth. As a consequence, they can host internal gravity waves that propagate in the bulk of the fluid and transport energy and momentum far from the surface. These waves can be carried over large distances, thereby influencing large-scale circulation patterns and climate. In the ocean, the interplay between heat diffusion and salt diffusion can lead to the formation of spatially periodic density profiles called thermohaline staircases. Drawing an analogy from electronic band structure of one-dimensional crystals, we show with laboratory experiments the existence of band gaps, ranges of frequencies over which the wave propagation is prohibited in the presence of a periodic stratification. We also demonstrate the existence of surface states arising at the boundary of the resulting internal wave crystal, and elucidate their relation with topological insulators. Our results suggest that periodic stratifications can profoundly affect internal wave dynamics in geophysical fluids ranging from the Arctic Ocean to giant planet interiors.

Webinaire FTC: Effect of free surface on the hydrodynamics of plates in cross-flow, Mr Sukruth Satheesh.

Effect of free surface on the hydrodynamics of plates in cross-flow
Cylinders and flat plates oriented normal to the flow are typical bluff bodies, characterized with large regions of separated flow and a significant pressure drag component. The study of forces generated by bluff bodies has been one of the oldest problems in fluid mechanics, studied initially using free streamline theory and the modified hodograph plane theory. These canonical bodies are also used extensively in several industrial sectors, ranging from oil & gas, transportation to energy. There is a good amount of literature on the interaction between cylinders and boundaries, but very little information is available related to the interaction between flat plates and deformable boundaries. This lack of information is even more apparent when plate aspect ratio is considered as well. With this in mind, this talk focuses on hydrodynamics of plates in cross-flow near the free surface over a range of aspect ratios, Reynolds numbers, and submergence depths. Later, a few strategies for drag control, namely structural flexibility and strategic porosity are also presented.

Webinaire FTC: HOW PLANTS AND TREES CAN INSPIRE US OR TALKING ABOUT PLANT BIOMECHANICS de Gustavo VARGAS-SILVA

Trees are the largest living beings that have ever lived on Earth, with more than one hundred meters high, masses of several thousand tons, and ages of several thousand years. In order to achieve this, among other functional conditions, trees must cope with all kinds of mechanical loads. On that line of thought, this lecture presents some of the most important strategies of growth, anatomy and morphology that plants and trees use, from a biomimetic approach, to meet structural requirements. The idea is to highlight how species of the plant kingdom can serve as biomechanic models in engineering, architecture and industrial design applications. Special emphasis will be placed on the relationship between the structure and function of some plant systems to study materials and technological solutions, or simply to wonder with the wisdom of nature.